Follow us:
Twitter van Reizendoejezo Facebook van Reizendoejezo Instagram van Reizendoejezo Nieuwsbrief van Reizendoejezo

Reisverhaal - Vier dagen Kanchanaburi

Aangezien wij niet zo heel veel tijd meer hadden om Kanchanaburi op eigen houtje te verkennen hebben wij een 4 daagse trip geboekt in Bangkok. S’ochtends om 7 uur werden wij opgehaald bij ons hostel. Op dit tijdstip zie je al veel Thaise mensen op die eten klaar maken en aan de Monnikken geven. Heel bijzonder om te zien.

Foto Reizendoejezo

De bekende Floating Market

Als eerste brachten wij een bezoek aan de floating market (drijvende markt). Wat een ervaring weer dit. Wij werden eerst in een grote boot met moter rond gevaren en konden zo een blik werpen op het leven van deze mensen. Houten huisjes op palen in de rivier en de handel in diverse spullen wat op en over het water verhandeld werd. Uiteindelijk bij de markt aangekomen wat helaas iets teveel op toeristen is gericht. Maarja, de mensen moeten ook hun rijst verdienen. Bij de markt zijn wij in een klein bootje gestapt, waarmee een vrouw ons rondpeddelde. Tijdens de tocht kwamen wij langs het handelswaar van de andere bootjes. De mensen willen graag dat je wat koopt en rukken zo je bootje met lange stok en met een haak naar hun kraam(bootje) toe. Ook hiermee merk je dat je zo opgelicht kan worden. Zo heb ik een kleinigheidje voor mijn nichtjes afgedingt van 300 naar 35 bath. Bij alles wat je koopt of nee wat geld kost in Thailand moet je afdingen. Soms is dit wel heel vermoeiend.
Na de floating market ging ons rit verder, de volgende stop was de begraafplaats waar veel Nederlanders lagen die hier in de 2e wereldoorlog zijn omgekomen. Wij hadden hier helaas niet heel veel tijd, maar hadden toch nog 2 graven van de Hoekstra familie gevonden. Een erg indrukwekkende plek om te zien. Vervolgens zijn we nog naar een museum gegaan met informatie over de 2e wereld oorlog en daar naast lag de brug over de kwai noi river. Dit was een belangrijke brug waarover het treinverkeer ging in de 2e wereldoorlog. Deze brug is toen dan ook zwaar gebombardeerd.

Thank you for watching National Geographic channel

Na dit alles ging onze rit verder richting de tijgertempel. Hier aangekomen mochten de vrouwen niet met blote schouders en benen naar binnen. Gelukkig had ik nog een t-shirt bij de hand en kon Thijs de saron die Marga ons heeft meegegeven uit zijn tas halen. Op weg richting de tijgers kwamen we veel wilde dieren als herten, zwijnen en koeien tegen. De tijgers lagen in een soort grotachtige omgeving. 2 monniken en een boel vrijwilligers waakten over de tijgers en de veiligheid van de mensen. 1 monnik is van het spotje op National Geografik en zegt de zin ‘thank you for watching National Geografik’. Erg grappig dat Thijs hem daarvan herkende.
Je kon op de foto’s met de tijgers, ik denk dat het er wel zo’n 15 waren. De tijgers lagen er heel rustig bij, wel aan een ketting helaas. We gingen om de beurt met 2 vrijwilligers mee om foto’s te maken met de tijgers. Heel bijzonder om deze grote roofdieren van zo dichtbij te zien en aan te raken. Als je nog wat extra betaalde kon je als de menigte weg was zien hoe de tijgers LOS met elkaar gingen spelen in de waterpoel. Ik ( Monique) liet dit aan Thijs over als hij beloofde maar hele mooie plaatjes te schieten. Ondertussen was ik al terug richting uitgang gegaan en bonsde er een enorme hoofdpijn in mijn hoofd. Al een paar dagen was ik niet helemaal fit en deze hete dag maakte me niet veel beter. Een tijd later kwam Thijs heel blij en trots ook terug. Het was ontzettend gaaf geweest en ook wel heel spannend want ze liepen gewoon los en kwamen heel dicht bij. Hij mocht zelfs na het waterspel met 1 van de tijgers terug wandelen. Dat was wel even wat anders dan de kleine Jet uitlaten! Het heeft in ieder geval hele mooie ervaring en beelden opgeleverd. Hierna werden we naar onze slaap plaats gebracht. Dit keer gingen we 2 nachten overnachten in een boothuis op de rivier. Hier ben ik gelijk met mijn hoofdpijn op bed gestort. Het was een lange vermoeide dag geweest. Thijs ging met zijn laptop aan de slag en toen het avondeten zich aandiende kwam hij me halen. In eten had ik weinig trek en ik barste dan ook in snikken uit omdat ik me al een paar dagen zo rot en niet fit voelde.Thijs trooste me gelukkig en vertelde dat we de volgende ochtend de olifanten konden gaan wassen. Dit klonk heel goed maar ik wist niet of ik dat ging trekken. Thijs gaf me het boek met daarin ervaringen van andere mensen hiermee wat erg positief was. Ik zei dat ik het de volgende ochtend ging beslissen, maar mijn hart had al besloten en ik had mijn spullen dan ook al klaar gelegd.

Olifanten Wassen in de rivier

De volgende ochtend voelde ik me een stuk beter, meestal nadat je wat geslapen hebt. Ik ging dan ook samen met Thijs en nog wat andere mensen op pad naar de rivier waar de olifanten te water gingen. We mochten samen op een olifant en met een trapje beklom ik als eerste dit grote grijze wezen. Thijs kwam achter me zitten en hup daar gingen we zittend achter die grote oren de rivier in. Tuurlijk was er wel een Thai in de buurt die de olifant begleide, maar het voelde zo gaaf om op deze manier in contact te zijn met dit grote grijze maar o zo lieve dier. We aaiden haar, klommen op en af haar en genoten allebei heel erg van dit gebeuren. Ook dit heeft heel wat mooie plaatjes en een mooi beeld op ons geheugen achter gelaten. We konden nog wel uren in het water zijn en ons laten besproeien met de slurf vol water als de Thaise jongen ‘pau’ zei. Maar helaas kwam hier ook weer een eind aan en we hadden het beiden niet willen missen. Ik was heel blij dat ik was meegegaan. Later de ochtend gingen we ook nog een toeristisch rondje op de rug van dit grote, grijze lieve dier. Dit was wel even wat anders dan ze wassen in de rivier. Daarna gingen we naar het Hellfire museum. Op deze plek werden in de 2e wereldoorlog veel pows ( zoals de blanke gevangenen werden genoemd) aan het werk gezet om aan de spoorlijn van Thailand naar Bhirma te werken. Ze moesten een heel stuk rots weghakken om de spoorlijn door de bergen te laten lopen. De Jappen hadden een eind datum en omdat ze deze niet leken te gaan redden moest er ook s’nachts onder het licht van kampvuur en olielampjes gewerkt worden. Vandaar dat dit gebied de Hellfirepass wordt genoemd. Ook weer een heel indrukwekkende plek om te zien.
S’middags werden we nog afgedropt bij een waterval in de buurt. Niet echt een hele bijzondere plek. Maar wel apart om te zien dat de mensen hier het als een recreatieplek beschouwen. Het was er dan ook heel druk met locals en nog wat andere toeristen. Thijs ging al snel even afkoelen onder de waterval. Ik maakte wat foto’s van hem en we zijn gewoon voor het eerst beroofd. En jawel, van mijn flesje water; hoe belachelijk! Maar beter dat dan van ons waardevolle dingen zei Thijs dan ook, en toch kon ik het niet begrijpen. Wij gingen hier nog een stuk lopen en kwamen nog bij een grot terecht met een soort van tempel hierin, heel appart om te zien. Op de terugweg begon mijn hoofd alweer te bonken en haalde Thijs me over ook even af te koelen onder de waterval. Dat was erg lekker. S’ avonds wat beter gegeten en lekker gaan slapen om de volgende dag weer wat fitter te zijn voor de Erawan-waterfalls en de terugreis naar Bangkok.

De 7 watervallen van de Erawan

De volgende ochtend konden we wat langer blijven liggen en na het ontbijt moesten we weer met onze hele handel in de minibus omdat we na het bezoeken van de watervallen weer naar Bangkok werden gebracht. Bij de watervallen werd gezegd dat we om 13:00 gingen lunchen en de bus 14.30 zou vertrekken. Thijs en ik hadden al snel dezelfde gedachten; wij wilden alles zien en gingen echt niet op tijd terug voor de lunch. Dan maar geen lunch. Wij besloten meteen naar de top te lopen. De Erewan waterval bestaat namelijk uit 7 plateus. En al gauw belanden we in onze eigen hike. Pff wat een tocht en wat een klim, daar waren we niet op berekend met onze slippers. Uiteindelijk was het resultaat schitterend! Veel posters die je kan kopen met een waterval erop worden over het algemeen bij deze waterval gemaakt. Wij begrijpen nu wel waarom! Bij de hoogste waterval mochten we ons belonen door even af te koelen met een duik. Brr koud, maar erg verfrissend. Alleen wat voelde je, jawel visjes! De visjes gingen gewoon aan je zitten knabbelen de dode huidcellentjes opeten. Een erg appart gevoel kan ik je zeggen. Op de weg naar beneden bij elke verdieping gestopt om te kijken en foto’s te maken. Helaas ging het bij de 6e al mis en brak mijn teenslipper. Mijn 2e paar van deze reis kapot.... Ik baalde wel, want het was nog een lange weg naar beneden. Gelukkig was Thijs zo gallant om mij zijn slippers te geven en hij ging verder op blote voeten, erg lief! Op de terugweg veel mooie dingen gezien en helaas ook helemaal lekgeprikt door de insecten. Wel waren rondom deze plek ook enorm veel vlinders, dit had samen met de omgeving een sprookjesachtig effect. Toen wij terugkwamen stond onze gids ongeduldig te wachten en wilde gelijk vertrekken. Wij waren uiteindelijk veels te laat terug.
Zo'n tour is erg gemakkelijk. Je wordt overal naar toegebracht en je hebt niets dat je regelen moet. Echter is wel dat je overal eigenlijk iets te weinig tijd hebt! Op ten duur kan dat dus erg vervelend worden. Je kunt dit gebied ook op eigen houtje bezoeken! Alleen is dit gebied wel een stuk warmer (38 graden) dan bijvoorbeeld Bankok dat meer aan de zee ligt. Een scooter huren daar is denken wij niet echt een optie! Beter kun je een auto huren, maar of je dan goedkoper uit bent dan met een tour als de onze weten wij niet!

Eigen reisverhaal schrijven

Heb je altijd al een eigen reisverhaal willen schrijven? Dat kan natuurlijk op papier in een eigen dagboek. Ook is het mogelijk om jou avonturen online bij te houden doormiddel van een eigen reislog. Als je een leuk reisverhaal geschreven hebt dan is de mogelijkheid aanwezig om je verhaal op deze website te plaatsen. Mail ons daarom direct en lees wat de mogelijkheden zijn.

Heb je ook een reisverhaal geschreven? Publiceer het hier!

Top 10 hoogtepunten

Lees hier alles over hoogtepunten en bezienswaardigheden:

Hoogtepunten zoeken
Zuid-Amerika

Alles over Azië

Rondreizen naar Azië

Ga op zoek naar informatie over landen, dieren spottenbeste reistijden, reisverhalenrondreizen of leuke vakanties naar
landen binnen Azië:

Verhaal
  Rondreizen door Europa
Reizen
  Zoek en boek reizen en vakanties
Zoeken
Eigen reisverhaal

Heb je ook een reisverhaal geschreven?